צעד קטן לחסכון גדול, איך לחסוך כסף

איך מצמצמים את ההוצאות המזדמנות? מהו אושר זמני והדרך להשגת מטרות, איך להתחיל לחסוך כסף כל זאת תמצא כאן. אם גם אתה רוצה לדעת על התנהגות כלכלית נכונה ולעשות צעד קטן בדרך לכסף הגדול הגיע הזמן להתחיל.

איך מתחילים לחסוך כסף ועוברים להתנהלות נכונה

השלב הראשון והחשוב ביותר הוא לדעת לאן הכסף שלנו הולך. רשמו הכל כן הכל בגלל שרק לאחר שנבין לאן הכסף שלנו מנותב כך נדע מהיכן לקצץ. לדוגמא: 600 שקל לחתונה, 400 שקל לקניות, 200 שקל לדלק ו90 שקל לפיצה רושמים הכל.

בדיוק בשביל כך עמותת פעמונים בנתה קובץ אקסל שיעזור לכם לנהל את התקציב ולהבין לאן הלך הכסף, להורדת כלי לניהול ולבקרת תקציב.

צרכנות כפייתית

קונה כפייתי מוגדר כמי שהקניות משבשות את חייו האישיים והמקצועיים, או מביאות אותו לפשיטת רגל. בקרב אנשי בריאות הנפש יש מחלוקת בנוגע להפרעה. יש שיאמרו כי זוהי הפרעה אובססיבית, ואילו אחרים גורסים כי זהו חוסר יכולת לשלוט בדחפים. דנון סבור כי ההפרעה קשורה באובססיה ובהתנהגות כפייתית, ורואה בה התמכרות ככל שאר ההתמכרויות. לדבריו, שיעור הסובלים מההפרעה בעולם הוא 1% מכלל האוכלוסייה הבוגרת.

אולי אתם עדיין לא שם אבל בואו נודה כולנו אוהבים קניות זה פשוט עושה לנו טוב לנשמה ולכן כדאי להכיר את הבעיה ולטפל בה שלב אחר שלב. מבחינת הצרכניסט הכבד כל קיצוץ כרוך בסבל, חשוב להבין שהכסף שאנחנו מרוויחים אנחנו לא חייבים "לשרוף" אותו אותו היום.

התנהלות נכונה ביום יום 

לדעת מה הזכויות שלכם במקום העבודה או בבנק, לנהל את הכסף שלכם בצורה הרווחית ביותר ולהתנהל ביום יום בהתאם להכנסות שלך וכמה אתה יכול להוציא. אז איך עושים את כל זה? ריכזתי עבורך מידע בתחומי ההתנהלות הכלכלי:

עלות הנסיעה ברכב משלכם

הכי נוח לנסוע ממקום למקום עם רכב ולא להיות תלוי באף אחד אבל האם אתה יודע כמה זה באמת עולה לך? על מנת לדעת איך לחסוך ומאיפה לקצץ חשוב לדעת כמה זה עולה לנו, הנה הפירוט שניקח בחשבון לחישוב:

  1. ביטוח, אגרת רישוי(טסט) וטיפולים במוסך: רכז את כל המסמכים והקבלות מהשנה האחרונה.
  2. קילומטראז' ודלק: בדוק במד הקילומטרים של הרכב כמה נסעת השנה וחשב את צריכת הדלק של הרכב. בהתאם לכך, תוכל לחשב מהי הוצאת הדלק השנתית שלך.
  3. ירידת ערך שנתית: במחירוני הרכב באינטרנט (דוגמת יד 2, לוי יצחק) תוכל להשוות את שווי הרכב שלך היום למחיר שבו רכשת אותו, כדי להעריך מה הייתה ירידת הערך השנתית הממוצעת שלו.
  4. הוצאות נוספות: רכז נתונים על תשלומי חנייה, קנסות ונסיעה בכבישי אגרה, אם היו השנה.
לאחר שאספת את כל הנתונים העזר במחשבון אחזקת רכב וגלה כמה זה באמת עולה לך.
 

לחסוך כסף בקניות בסופר

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משפחה ממוצעת בישראל מוציאה אלפי שקלים בחודש על קניות בסופר וזורקת כ- 30% מהקניות לפח. רוצה לחסוך בעלויות? הנה כמה צעדים שיסייעו לך לעשות זאת.

ערכו רשימת קניות שבועית לפי הפירוט:

  1. הגדירו תפריט שבועי הכולל את העדפות בני הבית, והרכיבו את סל המוצרים השבועי שלכם.
  2. גבשו רשימת קניות שבועית: בצעו בדיקת מלאי במקרר ובארונות כדי להעריך מה המוצרים שעליכם לקנות, ומה הכמות הנדרשת מכל מוצר (אם זרקתם מוצרים בשבוע שחלף, דייקו את הכמויות לשבוע הבא).
  3. הימנעו מביצוע "השלמות" במהלך השבוע. 
  4. הימנעו מקניית מוצרים שלא בשימוש רק "כדי שיהיה", ושמרו על סדר וארגון בארונות ובמקרר כדי שתוכלו לזהות בקלות מה יש ומה אין.

 כמה עולה להחזיק חשבון בנק 

הגיע הזמן שנדע על מה אנחנו משלמים עמלות לבנקים וננסה להוזיל את העמלות האלו. 

ראשית אם אתה סטודנט הגיע הזמן לעבור לחשבון סטודנט שיקנה לך המון הטבות וחשבון ללא עמלות וכל מה שצריך הוא כרטיס סטודנט. גשו לבנק ותבקשו לעשות זאת באופן מיידי וכך כבר חסכתם עשרות שקלים בחודש ומאות שקלים בשנה.

אם אתה לא סטודנט ישנם מגוון דברים שניתן לעשות על מנת להוזיל את העמלות שאתה משלם, ישנם חשבונות בנק עם סיווגים שונים כגון חשבון לעובדי הייטק, חשבון לעובדי הוראה ואם אתה לא נמנה בסיווגים אלו צריך לבדוק את כמות הפעולות שאתה מבצע בחשבון מידי חודש ולרכוש מסלול עמלות שיוזיל את ניהול חשבון הבנק שלך.

חשוב לזכור אתה הלקוח וזכותך להתמקח בנוגע לעמלות שאתה משלם 
 

איך לחסוך כסף ולהבין את דוח הפנסיה

כשהוא מגיע פעם ברבעון הוא תמיד נראה לנו כאילו אנחנו צריכים לעשות תואר בכלכלה על מנת להבין בכלל על מה מדובר שם ומה אומרת כל שורה. הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא לא לזרוק אותו הדוח מאוד חשוב לנו והוא מסביר לנו במדויק על מה אנחנו משלמים ומה נקבל שנצא לפנסיה.

  • הביטוח הפנסיוני בקרן פנסיה ובביטוח מנהלים כולל מלבד החיסכון הפנסיוני גם רכיב ביטוחי למקרה של מוות או פגיעה שתמנע מהחוסך לעבוד. בקופת גמל אין רכיב ביטוחי, וניתן להפריש אליה כספים לרכיב חיסכון פנסיוני ופיצויים בלבד.
  • כספים המופקדים לביטוח הפנסיוני (כולל רכיב החיסכון) מוגנים מפני הטלת עיקול, כלומר לא ניתן לעקל אותם כל עוד הם נמצאים בחיסכון הפנסיוני ולא נמשכו ממנו.

הצעד הראשון הוא לפתוח אותו ולבדוק שאין טעויות בהפקדות, כדאי להצליב את ההפקדות מול תלוש השכר שלנו שגם אותו לא כדאי לזרוק לפח. לאחר שבדקנו את הנתונים צריך לראות את הערכה לגובה הקיצבה אותה נקבל לאחר הפרישה שלנו מהעבודה, הסכום שכתוב הוא משוער וישתנה בהתאם לשינויים בשכר שלנו, אל דאגה יש לנו עוד כמה שנים להעלות את השכר ואת הסכום שכתוב שם.

הצעד השני הוא להבין באיזה מסלול אנחנו נמצאים, רוב הקרנות פנסיה נפתחות אוטומטית עם מסלול כללי אך ישנם המון משתנים נוספים שחייב לקחת בחשבון על מנת לשנות את המסלול כך שייטב איתנו ויגדיל את הקצבה לאחר הפרישה מהעבודה. אתה מוזמן לקרוא בהרחבה אודות בחירת מסלול פנסיה באתר כל זכות.

עדיין לא מבינים את הדוח? בשביל זה משרד האוצר הכין מדריך איך לקרוא את הדוח הפנסיוני.

הצעד השלישי הוא להבין ולהוזיל את דמי הניהול שאנחנו משלמים. קיימים 2 סוגי דמי ניהול שניתן לגבות מאיתנו. דמי ניהול מהפקדות ודמי ניהול מהחיסכון. החוק קובע שניתן לגבות עד 6% מההפקדות ובנוסף עד 0.5% מהחיסכון דמי הניהול שנגבים מההפקדות יהיו משמעותיים יותר עבורכם. ככל שתתקרבו לגיל פרישה דמי הניהול שנגבים מהחיסכון יהפכו למשמעותיים יותר.

מטרות ויעדים

רוב האנשים לא מציבים מטרות ויעדים מעוצבים כהלכה, אלא יותר רצונות ושאיפות ובגלל זה המטרות שלהם לא עובדות, התהליך הזה דורש קצת יותר זמן ועומק מאשר סתם לכתוב רשימה חלומות, אבל היתרון הוא שזה מאפשר לכם בפועל להגשים את החלומות ולהפוך אותם מ"שאיפות" למציאות.

קביעת מטרות באמצעות מודל S.M.A.R.T :

S – ספציפי: עליך לדעת בדיוק מה אתה רוצה להשיג, היעד צריך להיות ברור ולא מעורפל לדוגמא: אני רוצה להגדיל את ההכנסה החודשית שלי ב500 שקל ולחסוך אותו לחתונה.

M – מדיד: על מנת לדעת אם הושגה המטרה היעד צריך להיות מדיד ולא מופשט לדוגמא: עד חודש מאי 2021 אני רוצה להגדיל את ההכנסה שלי.

A – בר השגה: האם היעד בר השגה? לעתים אנחנו קובעים יעדים שאנו יודעים מראש שרוב הסיכויים שלא נצליח להשיג אותם לדוגמא: אני רוצה לעבוד בתור מתכנת בחברת הייטק בעוד שנה אבל רק התחלת את לימודי התואר שלך בתכנות ולכן זהו יעד אינו בר השגה.

R – רלוונטי: יש לוודא שהיעד שאתה מציב עומד ביחס ובקשר ליעדים האחרים שהצבת לעצמך. על היעד להיות מציאותי ושווה את המאמץ שאתה משקיע בו. ככה תבטיח שיעדים אלו יהיו רלוונטיים ויעזרו לך להשיג את המטרה שלך בטווח הארוך.

T – תחום בזמן: יש לקבוע תכנית זמנים להגשמת היעד ומטרות הביניים שהצבת לעצמך. קביעת לוח זמנים ומועדים לביצוע יאפשרו לך להוציא את התכנית לפועל ביתר קלות ולקבל מוטיבציה להשלים אותה.

ישנם עוד המון אפשרויות לחיסכון והראשונה לסטודנטים שביננו היא מלגות. אתם מוזמנים להכנס לפוסט שכתבתי בנושא מלגות הפוסט מתעדכן בכל פעם שאני מוצא מלגה חדשה ולכן כדאי לשוב ולבדוק עבור מלגות חדשות שהצטרפו למאגר. אם כבר אנחנו סטודנטים בישראל אז מגיעות לנו המון הטבות אשר יכולות להוזיל לנו את ההוצאות היומיומית.

אתם מוזמנים להכנס לפוסט על הטבות לסטודנטים שכתבתי בעת שימוש בהטבות אלו אנחנו כבר התחלנו לחסוך ואפילו רק מאות שקלים בשנה אבל אנחנו חושבים קדימה לאחר סיום הלימודים ואם חסכנו את הכמה מאות שקלים האלו הם יוכלו לעזור לנו בתקופות שונות.

חשוב לדעת: כל התכנים בכתבה הם בגדר המלצה, המאמר נכתב לעזרתכם ועל מנת שנבין מהי התנהלות נכונה והדרכים לחסוך בכסף, ואם הגעת עד לכאן אז עשית צעד קטן לכסף גדול שיבוא בהמשך ואולי יעזור לנו לצאת לעצמאות כלכלית ובלי להגיע לגיל הפנסיה.

אהבת את הפוסט? שתף אותו!
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
אימייל
פוסטים שיכולים לעניין אותך

מלגת כוח משימה לאומי יוצא לדרך!

המשרד לשוויון חברתי, בשיתוף התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, משיקים את מלגת כוח משימה לאומי, במסגרתו יתגייסו אלפי סטודנטים בישראל למאבק

שימוש בזום בלימודים ובעבודה מהבית

תכנת זום פרצה אלינו לפני כמה חודשים והפכה להיות חלק מחיי היום יום שלנו הן בעבודה וגם בלימודים. לא הרבה יודעים אך חברת ZOOM הוקמה בשנת 2011 ומשמשת פלטפורמה לניהול ישיבות עבודה, הרצאות מרחוק והיום גם משמשת התכנה את מרבית הסטודנטים. התכנה קלה מאוד לשימוש גם למאותגרי הטכנולוגיה, באמצעות מספק קליקים אתם יכולים להתחבר לישיבת עבודה חשובה או להרצאה שרצית ללכת אך בגלל המצב במדינה ובעולם היא מתקיימת אונליין בתכנת זום.